Saimaan saavutettavuutta parannetaan laajalla Itä-Suomen yhteistyöllä

05.09.2024

Savonlinnan Seudun Matkailun, Mikkelin kehitysyhtiö Miksein ja goSaimaan yhteistyö Saimaan kansainvälisen matkailun kehittämisessä on laajenemassa myös talvisesonkiin. Talvea rakennetaan Saimaa Lakeland ja Arctic Lakeland -brändien alla. Tavoitteena on saada ensimmäinen talvicharter kolmiolentona Düsseldorf–Savonlinna–Kajaani vuonna 2026.

Saksalaisen matkanjärjestäjän Zonista GMBH:n toimitusjohtaja Alfred Becker on ollut tämän viikon neuvottelemassa Saimaan alueen matkailuorganisaatioiden ja yrittäjien kanssa ensi kesän chartereista sekä yhteistyön lisäämisestä myös talvisesonkiin. Tavoitteena on aloittaa kolmiolennot Düsseldorf–Savonlinna–Kajaani talvisesonkina 2026. Arctic Lakeland on talven tuotteistuksessa pitkällä ja valmis uudelle markkinalle, mutta Saimaan alueella talven tuotteistus vaatii vielä työtä. Saimaan alueen tavoitteena onkin rakentaa jo talven 2025 sesonkiin pilottituotteita testattavaksi seuraavan vuoden charterlentoja varten.

Kesän 2025 osalta nyt neuvotteluja käydään Zonistan kanssa viidestä suorasta charterlennosta Frankfurtista Savonlinnaan. Tavoitteena on allekirjoittaa markkinointiyhteistyösopimukset Matka2025-messuilla tammikuussa, mutta nyt jo työstetään uusia paketteja Saksan markkinoille yhdessä yrittäjien kanssa.

Matkanjärjestäjäyhteistyötä sekä tuotekehitystä ja markkinointia tehdään ensisijaisesti Etelä-Karjalan ja Etelä-Savon Lake Saimaa 2.0 -hankkeilla, jotka ovat maakuntaliittojen ja EU:n osarahoittamia. Lisäksi markkinointiyhteistyöhön merkittävän lisäpanoksensa ovat antaneet erikseen Puumalan, Rantasalmen, Sulkavan ja Enonkosken kunnat sekä Kiteen kaupunki ja Nature Hotel & Spa Resort Järvisydän.

Lake Saimaa 2.0 -hankkeen päätoteuttaja on Savonlinnan Seudun Matkailu Oy ja osatoteuttaja Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy. Hankkeessa on mukana eteläsavolaisten kuntien lisäksi Varkaus ja Joroinen Pohjois-Savosta. Hankkeen päätavoitteena on kehittää Saimaan aluetta merkittäväksi kansainväliseksi kohteeksi, joka palvelee matkailijoita ympärivuotisesti. 

Visit Finlandin rooli ja tuki alueellisille matkailuorganisaatioille on kansainvälisessä yhteistyössä merkittävä ja usein juuri se avaintekijä, joka saa ovia avautumaan. Zonista on solminut myös erilliset markkinointiyhteistyösopimukset Business Finlandin ja Savonlinnan kaupungin kanssa.

– Saimaa on hurmannut asiakkaamme ennennäkemättömällä tavalla ja asiakkailta saatu palaute vahvistaa uskoa Saimaan alueen kysynnän kasvuun, toteaa Zonistan toimitusjohtaja Alfred Becker.

– Siksi onkin mahtavaa, että kaikki alueen toimijat ovat hankkeen takana. Talvessa on mahdollisuus niin Arctic Lakelandin kuin Saimaa Lakelandinkin osalta, koska kohteet voivat tarjota hyvinkin uniikkeja elämyksiä myös talvisesonkiin.

Yhteistyö Zonistan kanssa on ollut merkittävä edistysaskel koko Saimaan alueen matkailun vahvistamiseksi ja saavutettavuuden parantamiseksi saksankielisillä markkinoilla.

– Hienointa tässä on se, että mukana on nyt koko Lake Saimaan alue ja jatkossa myös Kainuu. Yhdessä olemme enemmän ja yhteistyö ei kohdennu pelkästään charterlentoihin, vaan tuotteistusta ja paketointia tehdään myös muihin sesonkeihin. Laajentunut yhteistyö tulee kasvattamaan myös alueen ympärivuotista matkailua, kun myös tuotteita saadaan talvisesonkiin myyntiin.

Talvichartereiden markkinointiyhteistyö tulee olemaan osa viiden itäisen maakunnan ProLakeland II -kehittämishanketta. Viisi matkailumaakuntaa, yksi järvielämys – ProLakeland II -hanke edistää itäisen järvi-Suomen kansainvälisen matkailun kasvua, pk-yritysten kansainvälistä vientiä ja ylimaakunnallista yhteistyötä.