Ministeri Lulu Ranne tarkasti Pohjois-Savon tärkeimmät infrahankkeet

19.08.2024


"Täällä on mahikset kohillaan. Ilahduttavaa on, että teillä on yhteinen näkemys siitä, mitä pitää edistää ja mitä pitää viedä eteenpäin", kiitteli ministeri Lulu Ranne (toinen vas.) Yrityskeskus Innocumissa pidetyssä tilaisuudessa. Kuvassa Tytti Määttä (vas.), Kaija Savolainen ja Siilinjärven kunnanjohtaja Janne Airaksinen.

Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne (ps.) vieraili maanantaina Siilinjärvellä ja Kuopiossa. Pohjois-Savon liitto, Kuopion alueen kauppakamari ja kunnat esittelivät ministerille maakunnan kasvun mahdollisuuksia.

– Pohjois-Savo on aluerakenteeltaan kuin Suomi pienoiskoossa. Kuopio on kansallinen ja kansainvälinen solmukohta ja oman vaikutusalueensa kasvava keskus. Seutukaupunkimme ja maaseutualueet hyödyntävät vahvuuksiaan vuorovaikutuksessa muiden alueiden kanssa, kiteytti maakuntajohtaja Tytti Määttä.

Itäisen Suomen maakunnat vetosivat viime viikolla hallitukseen raideliikenteen puolesta. Karjalan ja Savon radat ovat erittäin tärkeitä koko maan kilpailukyvyn ja huoltovarmuuden kannalta.

– On hyvä muistaa myös poikittaisratojen tarpeet ja itäisen Suomen kytkeytyminen länteen ja Suomenlahdelle Hamina-Kotkan satamaan. Eikä saa unohtaa myöskään vähäliikenteistä tieverkkoa, joka varmistaa muun muassa puunhankinnan ja ruokatuotannon kuljetuksia ja huoltovarmuutta, sanoi Määttä.

Ministeri sai kiitosta Kuopion ratapihan parantamishankkeesta ja viitostie-hankkeesta. Valtiovarainministeriö on esittänyt lisätalousarviossaan 180 miljoonaa euroa viitostien perusparannushankkeelle Leppävirralta Kuopioon.

– Tiesuunnitelmista kaksi on jo Traficomissa hyväksymiskäsittelyssä ja kolmas valmistuu loppuvuoden aikana, esitteli Määttä.

– On äärimmäisen hienoa, että elinkeinoelämämme vuosien kärkihanke, Vt5 Leppävirta–Kuopio, saa nyt rahoituksen ja etenee vauhdilla, lisäsi Kuopion alueen kauppakamarin toimitusjohtaja Kaija Savolainen.

Myös viitostien uusi tielinjaus Nerkoon kohdalla ja valtatie 9:n tielinjaus Riistaveden länsipuolella etenevät. Riistaveden kirkon läheisyydessä sijaitseva Kivisillansalmen holvisilta, jota pidetään Suomen pääväylien huonokuntoisimpana maantiesiltana, rajoittaa jo nyt raskaimpien erikoiskuljetusten liikennöintiä. Mikäli sillan kunto heikkenee, sillalle joudutaan asettamaan painorajoitus.

– Vesistöt ovat rikkautemme, mutta saavutettavuuden näkökulmasta sillat ovat tieverkon todellisia riskitekijöitä. Itä-Suomessa korvaavat reitit voivat olla todella pitkiä tai niitä ei edes ole olemassa, Tytti Määttä muistutti.

Saavutettavuuden toimintavarmuus on investointien ja terveen kasvun edellytys

Kuopion alueen kauppakamarin investointiselvityksen mukaan Pohjois-Savon elinkeinoelämän investointisuunnitelmat ovat yli 13 miljardia euroa vuoteen 2035 saakka. Investointimäärä koostuu maakunnan kärkialojen investointisuunnitelmista.

Toimitusjohtaja Kaija Savolaisen mukaan Pohjois-Savon elinvoima syntyy kolmesta iistä eli ihmisistä, investoinneista ja infrasta.

– Merkittävä investointimäärä osoittaa, että Pohjois-Savossa monipuolinen elinkeinoelämä uskoo ja investoi vahvasti alueeseemme. Investointien ja kasvun toteutuminen edellyttää aktiivista panostusta koulutukseen, rahoitukseen ja saavutettavuuteen.

– Erityisesti tarvitsemme parempaa saavutettavuutta kuten toimintavarmaa raideliikennettä, lisälentovuoroja ja monipuolisia logistiikkayhteyksiä, Savolainen painotti.

Lisätietoja antavat:
Tytti Määttä, maakuntajohtaja
Pohjois-Savon liitto
p. 044 714 2690, tytti.maatta@pohjois-savo.fi

Kaija Savolainen, toimitusjohtaja
Kuopion alueen kauppakamari
p. 040 514 8784, kaija.savolainen@kuopiochamber.fi

Aihealueet itäsuomiliikenne Jaa artikkeli
/media/8-yhteystiedot/henkiloston-yhteystiedot-sivu/henkilosto/maattatytti2024_400x400px.jpg

Tietoa. Taitoa. Tekoja.

Tytti Määttä |Maakuntajohtaja
+358447142690 tytti.maatta@pohjois-savo.fi